Goede voornemens volhouden

Zes goede voornemens voor een gezonde geest in een gezond lichaam. En tips van psychotherapeut en levenscoach, Jan Jacobs, zodat je deze volhoudt.

Golden rules

Voor elk voornemen, plan of doel gelden 2 gouden regels:

  • Maatwerk: niemand kent jouw leven en jouw lijf beter dan jijzelf. Pas je ambities daarop aan.
  • Start klein. Psychotherapeut en levenscoach Jan Jacobs : "Het vraagt enorm veel energie om een trein in beweging te zetten. Maar als deze eenmaal op de rails staat en rijdt, is er veel minder energie nodig. De eerste stap is vaak de moeilijkste in gedragsverandering. Maak daarom deze stap zo klein mogelijk, zodat het zeker gebeurt."

1. Beweeg elke dag

Streef naar zo’n 60 minuten beweging en dat is makkelijker dan je denkt. Pak de trap en de fiets en maak een lunchwandeling. En het is ook leuker dan je denkt: sporten is een moment voor jezelf.

2. Plannen en doelen stellen

"Gedrag veranderen zonder duidelijk doel heeft geen enkel nut. Maak dus eerst en vooral voor jezelf duidelijk waarom je iets graag wilt veranderen," zegt Jacobs.

3. Varieer en probeer

Sleur in je workout routine? Probeer dan elke week of maand iets nieuws. Zoals yoga of crossfit, allebei ook goed voor hardlopers. Wedden dat er iets tussen zit dat jij leuk vindt, én dat je dan weer vaker je sportspullen pakt?!

4. Gezonde voorraad 

Gezond leven en sporten, gaan hand in hand met gezond eten. Dus vul je koelkast, keukenkastjes en (sport)tas met lekkere gezonde producten. Voorkom dat je mis grijpt.

5. Beloon 

"Elke stap vooruit is een goede stap. Dus beloon ook gerust elke vooruitgang," zegt Jacobs. Trakteer jezelf bijvoorbeeld op de Finish Advantage Tight: de felbegeerde mooie en technische tight die jou helpt om krachtig te finishen.

6. Blijf drinken 

Voldoende water drinken in de winter is niet makkelijk. Toch doen. En groene of kruidenthee is een prima alternatief of aanvulling voor koukleumers.

7. Sta stil 

Gun je lijf en hoofd ook rust. Sta of zit even stil. Mediteer, als het bij je past. Of pak thuis een vast moment om te stretchen. Waar je ook voor kiest: neem je rustmomenten.

"Gedragsverandering is vaak de ontbrekende schakel voor een doorbraak in jouw leven." 

Ratio & emotie

"Je gedrag veranderen is zo moeilijk omdat je ratio en emotie vaak tegenstrijdige dingen willen. Je ratio weet wat belangrijk is op langere termijn, zoals sporten en gezond eten. Maar je emotie heeft geen oog voor de langere termijn en mist geduld. Dus kies je voor de tv en een zak chips," legt Jacobs uit. De psychotherapeut en levenscoach geeft drie simpele en concrete tips om jouw goede voornemens wél vol te houden.

  • Communiceer

Vertel iedereen die het maar wil horen over jouw goede voornemen(s) en ook waarom je deze doelen nastreeft. Dit vergroot de kans dat ze er rekening mee houden. Bijvoorbeeld door geen cola te kopen. Gezonde alternatieven op tafel te zetten. Of samen met jou de sportschoenen aan te trekken.

  •  Anticipeer

Hou rekening met de mogelijke hindernissen die op je pad komen. Bedenk alvast alle mogelijke excuses en lastige situaties die je kunt tegenkomen, en bedenk een leuke oplossing.

  • Technologie

Er zijn oneindig veel leuke apps op werkelijk elk gebied te vinden. Van het bijhouden van het aantal verbrande calorieën tot en met het aantal gezette stappen en gedronken glazen water. Maak gebruik van deze motivatie en registratie.


Heb je vragen of ontvang je graag extra beeldmateriaal? Aarzel dan niet om contact op te nemen via info@keep-track.nl.