Een marathon is voor veel lopers een gigantische uitdaging. Maar wel één die ze graag aan gaan. De magische 42 kilometer lopen, dat willen we minstens een keer in ons leven ervaren. De schoen kan die race breken of maken. Een marathonschoen kiezen is dus best een serieuze zaak. Hoe maak je deze moeilijke keuze? Zes stappen loodsen jou er doorheen. 

1. Pronatie

Pronatie is de manier waarop je voet naar binnen kantelt tijdens het (hard)lopen. Dit is overigens een natuurlijke beweging die je onderbenen helpen de schok van de landing op te vangen. De ene loper proneert meer, dat is overpronatie, de andere minder: onderpronatie. De mate waarop jij proneert, beïnvloedt de manier waarop je hardloopt. Draag jij een hardloopschoen die niet aangepast is aan jouw pronatieprofiel, kan dat leiden tot pijn en blessures. Daarom is het zo’n belangrijke factor. Zeker als je traint voor een marathon. 

ASICS Kayano 23

GEL-KAYANO 23

GEL-KAYANO is al 20 jaar de schoen voor overpronerende hardlopers. Editie GEL-Kayano 23 is ook nog eens lichter dan de voorgangers door de FlyteFoam tussenzool. Wel zo prettig bij een lange afstand. 

2. Warm of koud

Wat de buitentemperatuur ook is, je lichaam genereert veel warmte tijdens de 42 kilometer die je loopt. Je voeten dus ook. Probeer in te schatten in welke weersomstandigheden je de marathon loopt. Loop je in een zonnige bestemming? Kies dan eventueel voor een ademende mesh. Ga jij voor een najaarsmarathon of een willekeurige marathon in ons natte kikkerlandje? Dan is een paar waterafstotende hardloopschoenen een slim idee.

De nieuwe GT-2000 4 Lite-Show Plasmaguard is vuil- en waterafstotend. Train en loop dus gerust in de modder en regen: de schoen absorbeert geen vocht, dus ze worden niet zwaar en je voeten blijven lekker droog. En plan jij voor of na je werk een lange duurloop? Dan ben je met de 360° reflecterende details goed zichtbaar in het donker.

GT2000 Plasmaguard

3. Snelheid

Hoe snel ben je van plan om de marathon te lopen? Wil je de wedstrijd alleen uitlopen of ga je voor een snelle tijd? Kies de schoen die bij jouw doel past.

4. Jouw gewicht

Hoeveel jij weegt, beïnvloedt ook welke schoen het beste bij je past. Met een zwaardere bouw heb je extra demping nodig. Dit verlaagt de druk op je onderbenen en maakt je landing lichter. Ben je een lichtgewicht? Dan past een lichte schoen met minder demping wellicht beter bij jou. 

5. Breed of smal

Hoe breed jouw voeten zijn, telt ook mee bij het maken van de juiste keuze. Als een schoen te breed of te smal is, voel je dit direct bij de eerste meters. ASICS heeft speciale schoenen voor brede voeten. De GT-2000 is bijvoorbeeld verkrijgbaar in een extra brede maat.

6. Wissel op het juiste moment

Is jouw conclusie dat je toe bent aan nieuwe of andere schoenen? Weet dan ook dat je nóóit op de dag van de wedstrijd moet wisselen. Je lijf heeft tijd nodig om aan de nieuwe schoenen te wennen. Doe dit bijvoorbeeld door een aantal weken af te wissel tussen je oude en je nieuwe schoenen.