Zoals alles in de Big Apple is ook de New York marathon groots. Met een parcours dat zowel een sightseeing tour als een sportevent is. Voor lopers over de hele wereld is dit dan ook de ultieme race. Zondag is het zo ver: het startschot klinkt dan voor ruim 1 miljoen lopers. Waaronder veel Nederlanders. Daarom 8 tips voor een soepele start en finish. Uiteraard ook prima te gebruiken voor elke andere (halve) marathon of spannende wedstrijd.


Race day checklist


Reken maar dat je de ochtend van de marathon niet jezelf bent. Zenuwen. Vergeetachtig. Stress. Onzekerheid. Noteer dus vooraf, bijvoorbeeld in je mobiele telefoon, een checklist van zaken die je nodig hebt op de verschillende momenten die dag. En stop deze ruim op tijd in de juiste tas.

  1. Mee naar de start:

    •    bib nummer
    •    timingchip
    •    geld (papiergeld, geen munten)
    •    speldjes of iets dergelijk (om je bib vast te maken)
    •    voldoende eten en drinken tot aan de start én tijdens de marathon
    •    regenjas, poncho of vuilniszak om droog te blijven tot aan de start
    •    (oude) kleding om warm te blijven tijdens het wachten (deze worden na afloop vaak ingezameld voor daklozen: win-win dus)
    Optioneel
    •    voorgeschreven medicatie
    •    deelname informatie over de marathon (locatie, waar bib nummer ophalen, enzovoort)
    •    identificatie (paspoort of rijbewijs)
    •    opgeladen telefoon of andere muziekspeler en koptelefoon/oortjes
    •    mobiele telefoon
    ASICS AW2015
  2. Outfit strategie

    Draag geen gloednieuwe kleding, sokken, schoenen of andere items tijdens the day. Het klinkt zo logisch. Maar je zult niet de eerste loper zijn die enthousiast iets op de beurs koopt, en dit de volgende dag meteen draagt. Leg de avond ervoor (zie tip 1) je outfit klaar. Dit geeft rust.
    Basis outfit
    •    hardloopschoenen (uiteraard de schoenen waar jij je lange afstanden op getraind hebt)
    •    sokken (idem, jouw fijnste long distance sokken)
    •    short en/of hardlooptights
    •    sportbeha voor de dames
    •    hardlooptop/shirt
    ASICS AW2015
  3. Je steun en toeverlaat

    Stop je hardloopschoenen in je handbagage. Je moet er niet aan denken dat na maanden van training op je trouwe hardloopschoenen, je ruimbagage kwijt raakt of te laat aankomt.
    ASICS KAYANO NYCM
  4. Automatische piloot

    Loop die lange afstanden op schoenen waarbij je voeten op de automatische piloot gaan. Bijvoorbeeld de Kayano, speciaal voor hardlopers met overpronatie. Door de superdemping zitten ze de laatste kilometer (bijna) net zo lekker als de eerste.

  5. Optionele (outfit)items

    •   (regen)jack
    •    muts/pet
    •    handschoenen
    •    zonnebril
    •    zonnebrand
    ASICS AW15
  6. After care

    Na afloop staan fans, familie en vrienden je natuurlijk trots op te wachten. Pak voor hen een tas in met een schone outfit: compleet van beha tot aan met droge sokken. En ook al lijkt het niet echt koud die dag, zorg tóch dat het warme items zijn. Je lijf heeft zoveel gegeven, dat je ondanks het (na)zweten het misschien onverwachts koud krijgt. Kies bijvoorbeeld voor een functioneel en mooi jack dat je warm houdt. Ook fijn als je nog energie over hebt om jouw overwinning direct ergens te vieren. Extra tip: stop ook wat te eten, drinken, een handdoek en een deo in de tas.
    ASICS AW2015
  7. Verzorg je zelf goed

    Gevoelige tepels, dijbenen of voeten? Denk even na of je één of meer van deze items vooraf of na afloop nodig hebt en leg ze klaar in de juiste tas voor het juiste moment.
    •    vaseline of een ander product tegen ruwe plekjes
    •    zakdoekjes/tissues
    •    pleisters
    •    massageolie
    •    pijnstillers
    ASICS AW2015
  8. Anti-stress

    •    stippel je route naar de start van de marathon uit
    •    zet de avond van tevoren twee wekkers en/of vraag om een wake up call
    •    kijk niet de hele tijd op de website van de marathon (dit maakt je misschien nog zenuwachtiger)
    •    bewaar die NYC mega burger of friet voor na afloop, geen junkfood voor de race! Dit zit vol troep en andere chemische stoffen waar je lijf echt niet op zit te wachten
    •    ga de twee nachten vóór de laatste nacht voor de race bijtijds naar bed. Dan heb je vast wat slaap ‘gewonnen’. De avond van tevoren slaap je misschien lastig in door de zenuwen.
    •    Tot slot: GENIET It’s a big world, #gorunit!

Kom in de stemming en bereid je optimaal voor: bekijk hier de route