10 tips voor meer tijd om te hardlopen

Een paar keer per week gaan hardlopen, je wéét dat het goed voor je is. Maar je agenda puilt nu al uit van de afspraken en je hardloopschoenen blijven dus in de kast liggen.

Hoe houdt een mens anno 2015 nog tijd over om te sporten? We voelden Tim Christiaens van Time Management Company aan de tand. Hij geeft een woordje uitleg plus tien tips voor meer tijd om te hardlopen.

Veel mensen klagen dat ze gewoon geen tijd vinden om te sporten. Wat zeg jij dan?

Kijk eens naar de 10 Miles in Antwerpen of de Dam tot Damloop in Amsterdam. Er staan elk jaar afgetrainde bedrijfsleiders en politici aan de start. Die doen vaak ook marathons, waar je vier keer per week voor traint. Die mensen hebben het heel druk, hoe vinden zij dan de tijd?

Het korte antwoord: discipline en slim plannen. Eigenlijk is het geen tijdsprobleem, maar een kwestie van prioriteiten stellen en goed te organiseren.

Welke 10 tips geef je daar voor?

  1. Plan een training in als een meeting, zeg maar een afspraak met jezelf. Beschouw het als een afspraak die je moeilijk kan afzeggen.
  2. Maak op vrijdagmiddag een kwartier tijd om de planning voor de volgende week door te nemen en sportmomenten in te bouwen. Zo ben je maandag mentaal veel beter voorbereid op de werkweek.
  3. Neem op het einde van elke dag in twee minuten je dagplanning voor morgen door. Is je planning realistisch? Stuur eventueel bij; behoud je sportmoment.
  4. Als je een drukke baan hebt, leer je werk en verantwoordelijkheden dan af en toe te ‘laten vallen’ voor je sportmoment.
  5. Laat je motiveren door het besef dat sporten je fitter maakt en dus productiever. Sporttijd verdien je eigenlijk terug in persoonlijke effectiviteit.
  6. Misschien is ’s ochtends vroeg sporten iets voor jou. Als het je eerste activiteit van de dag is, geef je jezelf minder kans om eronderuit te komen.
  7. Is er een douche op je werk, of kan je er een (laten) installeren? Veel werknemers vinden hardlopen tussen de middag ideaal.
  8. Een algemene time management tip: maak nooit nieuwe afspraken zonder je agenda in de buurt.
  9. Blokkeer ook tijd in je agenda om e-mails af te werken.
  10. Heel wat mensen die klagen dat ze te weinig tijd hebben, kijken ’s avonds een paar uur tv. Die tijd gebruik je beter om te sporten.

Bedankt, Tim!

Hulp nodig voor je hardloopschema? Check dan zeker de applicatie MY ASICS.

Wil je meer tips om tijd te maken voor sport lees dan Hardlopen inpassen in je agenda op ASICS.NL