Starten met hardlopen

De basisregels

Wanneer je hebt besloten te beginnen met hardlopen is het handig om jezelf aan een aantal basisregels te houden. Niet alleen zorg je er op deze manier voor dat je hardlopen vanaf het begin leuk maakt voor jezelf, daarnaast voorkom je op deze manier ook zoveel mogelijk blessureleed. Helemaal voorkomen kun je dat natuurlijk nooit, maar wanneer je de volgende basisregels in acht neemt, heb je in ieder geval een goede hardloop basis.

De benodigdheden

Het aller belangrijkste, en tevens iets dat door veel beginnende hardlopers zwaar wordt onderschat, zijn goed zittende hardloopschoenen. Je schoenen moeten niet alleen de juiste pasvorm hebben, maar moeten daarnaast uitgerust zijn met goede demping. Het is in het begin een flinke investering, dat weten we, maar om de risico’s op blessures zo klein mogelijk te maken zijn ze echt onmisbaar.

Naast degelijke hardloopschoenen zijn er ook een aantal kledingstukken die je hardloopsessies vooral een stuk comfortabeler maken. Denk hierbij aan goed ademende kleding, katoenen sportsokken en voor de dames een stevige sportbeha. Uiteraard zijn deze benodigdheden geen must, en zeker wanneer je net begint kun je er nog voor kiezen om in je gewone sportkleding te starten. Na verloop van tijd zul je vanzelf merken wat jij nodig hebt om het lopen aangenamer te maken.

Planning

De grote vraag voor veel mensen met een druk leven blijft toch altijd: Wanneer ga ik hardlopen? Het slimste is dan ook om je hardloopsessies in te plannen in je normale dagelijkse schema. Zo’n planning biedt je niet alleen een goed overzicht, maar is tevens een fijne stok achter de deur. Het rennen moet in feite een gewoonte voor je gaan worden. Op deze manier wordt hardlopen helemaal geïntegreerd in je leven en een echt automatisme.

Bekijk dus eerst op welke dagen van de week je tijd hebt of tijd vrij kunt maken om te gaan hardlopen. Zeker in het begin zullen je sessies niet meer dan 20 tot 30 minuten in beslag nemen, dus er moet altijd wel ergens een gaatje te vinden zijn. Noteer op die dagen dat je kunt je hardlooptraining in je agenda. Zo zorg je er voor dat je er niet zomaar iets anders voor in de plaats plant. Ook is het verstandig te kijken naar het tijdstip waarop je gaat hardlopen. Het is bijvoorbeeld gebleken dat hardlopers die in de ochtend trainen, trouwer zijn aan hun schema. En hoe meer je jezelf aan je schema houdt, des succesvoller zul je zijn!

Locatie

Het grote voordeel aan hardlopen is dat je het in feite overal en altijd kunt doen. Je stapt je voordeur uit en weg ben je. Maak jezelf er wel bewust van dat er een flink verschil zit in hardlopen op asfalt en tegels, of hardlopen op bospaden. Bospaden hebben namelijk als grote voordeel dat ze van zichzelf al redelijk wat vering bieden. Nadeel kan hier echter wel zijn dat de paden niet altijd even vlak zijn. Kijk dus uit voor kuilen, hobbels, takken en andere ongelijkheden op het pad. Je wilt je enkels immers niet verzwikken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *